Putinův Aurus Senat
V minulosti, za dob Sovětského svazu, měli komunističtí představitelé země v oblibě domácí značky vozů ZIS a ZIL. Sovětské značky časem začaly výrazně zaostávat a tak se do popředí dostávaly západní modely, jako například Mercedes Benz S 600 Pullman Guard. Vladimír Putin v roce 2012 odstartoval projekt Kortež, na vývoj ruského luxusního auta na obraz Rolls-Royce. V roce 2018 byla úspěšně představena první limuzína Aurus Senat L 700, která se stala oficiálním prezidentským vozidlem.
Název značky Aurus je spojením značek zlata a Ruska (Au-rus). Na jejím vývoji kromě výzkumného ústavu NAMI, pracovalo několik zahraničních firem (například na motoru pražská pobočka Porsche Engineering). Celkové náklady na zavedení nové značky byly vyčísleny na 165 milionu eur. Kromě prezidentského modelu L 700 značka vyrábí i komerční verzi Senatu S 600 (používá se i pro vojenské přehlídky). Do loňského roku šlo výlučně o ruční výrobu. Momentálně se vyrábějí automobily ve městě Jelabuga (Rusko) v závodě společnosti Sollers. V tomto roce bylo v plánu zahájit expanzi aut na Blízký východ a časem do severní Afriky a do Číny (počítalo se is Evropou, ale kvůli probíhajícímu konfliktu došlo k pozastavení plánovaného exportu).
A co nabízí samotný vládní vůz? Pod kapotou je hybridní pohon s bi-turbem V8 s objemem 4,4l a výkonem 598 kon í (NAMI pravděpodobně vyrábí 6,6l motor s V12 a výkonem až 857 koní). Auto dokáže dosáhnout rychlosti 100 km pod 6 sekund (maximální rychlost přibližně 160 km/h) a k dispozici je 9 stupňová automatická převodovka. Samotná limuzína je dlouhá 6,7 ma váží kolem 7 tun. Interiér je v bílé kůži, na dveřích je našit ruský znak a na oknech se nacházejí malé závěsy. Samotné čelní okno je tlusté cca 63 cm kvůli bezpečnosti. Sedačky se v případě útoku dokáží sklopit tak, aby byla zajištěna co největší bezpečnost prezidenta. Samozřejmostí je speciální odsávání, které zabrání vdechu jedovatých plynů. Limuzína dokáže ochránit iv případě jejího ponoření pod vodu, kdy si prezident může počkat na záchranu v pohodlí. Auto je opancéřováno a zajištěno proti výbuchu bomby či pozemní miny (12,7 cm pancíř). Pneumatiky jsou vyztuženy ocelí, aby nedošlo k jejich přestřelení. Cena i další informace jsou samozřejmě utajované.
Bidenova The Beast
Americká vládní limuzína, která má pojmenování The Beast, je jediným originálem. Komerční verze se nevyrábějí a většinou starší vozidla slouží i nadále k přesunu jiných VIP osob a později se likvidují (aby neunikly utajované informace). V minulosti se k převozu prezidentů USA využívaly značky Lincoln nebo Cadillac.
Bidenova Beast je model One značky Cadillac, na výrobě, jehož spolupracoval General Motors s tajnými službami USA. Cena limuzíny byla přibližně 1,5 milionu dolarů. Oproti ruskému Senatu je kratší (5,5m) a lehčí (7 tun). Co je pod kapotou je utajované, ale vedou se spekulace, že by mohlo jít o benzínový osmiválec s objemem 6,6 la výkonem 598 koní nebo osmiválec s 8,1 la výkonem 557 koní . Maximální rychlost je někde na úrovni 95-97 km/h, které dokáže vozidlo dosáhnout za 15 sekund.
Zevně je pod karoserií 20 cm krunýřů na ochranu před bombami a střelbou. Podvozek je chráněn kombinací oceli, hliníku, titanu a keramiky. Nádrž s palivem je také pancéřovaná a potažená speciální pěnou aby v případě útoku nedošlo k její explozi. Pneumatiky jsou vyztuženy kevlarem a v případě proděravění dokáže limuzína jezdit na zesílených ráfcích. Zajímavé jsou zadní dveře, které údajně váží jako dveře dopravního Boeingu 757 (manipulovat s nimi mohou jen agenti U.S. Secret Service). Okna mají 5 vrstev skla a polykarbonátu (čelní 15 cm a boční 13cm silné). Okna nelze stáhnout dolů, kromě řidičova, které to umožňuje maximálně o 8 cm. Prezident dokáže z auta komunikovat na dálku s viceprezidentem as Pentagone. V případě nouze je po ruce ve dveřích odložena brokovnice. V autě se nacházejí různá pomocná zařízení a dokonce i krev v případě potřeby transfúze. Vládní vůz by se dal přirovnat k vozům Jamese Bonda. Dokáže vypouštět slzný plyn, kouřovou clonu a vystřelovat řízené střely. Kabina s prezidentem je utěsněna tak aby zabránila biologickému, chemickému útoku nebo radiaci. Nechybí ani kamery s nočním viděním, kyslíkový systém nebo automatický hasicí systém. Spolu s prezidentem je v zadní části prostor pro dalších 4 lidi. A co by se stalo kdyby se rozhodnete otevřít dveře? Protože jste nepovolaný, dostali byste dávku 120 voltů.
V případě amerického prezidenta se využívají vždy k přesunu dvou vozů, aby se nevědělo, ve kterém konkrétně cestuje. Součástí kolony je přibližně 30 - 40 aut. Ruského prezidenta provází menší kolona, jejíž součástí jsou pancéřované mikrobusy značky Arsenal. Lídři, kvůli organizační a finanční náročnosti přesouvání se vládními vozy dávají přednost jiným způsobům dopravy (například vrtulníky).
Tak co, ve které z těchto dvou limuzín byste se chtěli převézt? V Cadillacu nebo v Auruse? Za nás v určitě v obou!
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024